0

Spørgsmål og svar – DKT WAVE2.

Her kan du finde svar på de spørgsmål, vi ofte får i forbindelse med køb og installation af DKT WAVE2

  • Hvad er forskellen på DKT WAVE2 Air og DKT WAVE2 PowerLine?

    Begge modeller giver dig lynhurtigt WiFi, men de er teknisk forskellige. WAVE2 Air skaber et netværk baseret på en trådløs eller Ethernet forbindelse mellem WiFi Mesh enhederne, mens WAVE2 PowerLine bruger el-ledningerne i dit hjem som netværk.

  • Er der forskel på rækkeviden af DKT WAVE2 Air og DKT WAVE2 PowerLine?

    Nej. WiFi rækkeviden er den samme om du vælger DKT WAVE2 Air eller DKT WAVE2 PowerLine. Men husk at rækkevidden afhænger af, om der er forstyrrelser imellem, f.eks. vægge, møbler, andre elektriske enheder osv.

  • Jeg har prøvet at opdatere mine enheders firmware, men det virker til der er problemer med en af dem?

    Enhederne kan nogle gange have lidt problemer under opgradering af firmware. Prøv at skifte rundt på enhederne, så den der “hænger” lidt bliver sat direkte til routeren, og skifter plads med den “gamle” master enhed. Dette løser problemerne 9/10 gange.

  • Bliver rækkevidden og hastigheden forringet af vægge og lignende?

    Hvis der er en væg el. lign. mellem signalet fra din DKT WAVE2 enhed og din mobil, tablet, pc mv., vil WiFi signalet blive forringet, som alle andre radiosignaler. Det er derfor vi anbefaler en DKT WAVE2 i alle de rum i dit hjem, hvor du ønsker god dækning.

    Placeringen af din WAVE2 enhed spiller også en rolle. Hvis du eksempelvis har monteret den under et skab, bag møbler, elektroniske apparater eller har tykke vægge (såsom mursten eller beton) mellem enhederne, kan de have svært ved at ”se hinanden”. WiFi forbindelsen er radiobølger, der bevæger sig i en direkte linje, så hvis du sætter routeren i bunden af et skab, har du allerede gjort det svært for dig selv og din forbindelse. En ideel placering vil være ca. 1,5 m over gulvhøjde med frit “udsyn”.

  • Kan jeg kombinere DKT WAVE2 Air og DKT WAVE2 PowerLine med hinanden?

    Nej, desværre. Da DKT WAVE2 Air og DKT WAVE2 PowerLine teknisk er forskellige, kan du ikke kombinere dem.

  • Kan nogle af DKT WAVE2 Air enhederne bruges med Ethernet, mens resten benyttes trådløst?

    Nej. Alle DKT WAVE2 Air skal enten kobles sammen via kabel (Ethernet) eller trådløst.

  • Hvor stor hastighed tilbyder DKT WAVE2 Air og DKT WAVE2 PowerLine?

    DKT WAVE2 Air kan klare hastigheder helt op til 1.200 Mbit/s, mens DKT WAVE2 PowerLine kan give dig hastigheder op til 200 Mbit/s, afhængig af om du anvender stik med jord (oftest kan du se dette, ved at se om der er 2 eller 3 huller i din stikkontakt). Hvis du har en internetforbindelse på over 200 Mbit/s, kan det være, at WAVE2 Air er den bedste løsning for dig. Prøv vores Quick Guide for at se hvilken løsning, der passer bedst til dit hjem.

  • Kan jeg koble flere enheder på, hvis jeg har brug for ekstra dækning?

    Ja det er bare at sætte en ekstra DKT WAVE2 enhed i stikket i det rum, du vil have dækket, så klarer den resten selv. Ingen yderligere konfiguration er nødvendig. Du skal dog være opmærksom på, at det skal være samme model med samme tilkobling som dine øvrige enheder. Benytter du trådløst netværk mellem dine enheder, skal den nye enhed være inden for rækkevidde af en af de andre.

  • Jeg har flere el-kredse i mit hjem. Er det et problem hvis jeg bruger DKT WAVE2 PowerLine?

    Ja. Hvis du har flere separate el-kredse i dit hjem, skal du sikre dig at dine DKT WAVE2 PowerLine enheder alle er koblet på samme el-kredsløb, ellers kan de ikke snakke sammen.

  • Hvis naboen anvender WAVE2 PowerLine samtidig med at jeg gør det, vil enhederne så kunne ”se hinanden”?

    Nej. Når enhederne parres, vil de udveksle krypteringsnøgler, og al kommunikation via PowerLine og elnettet vil være krypteret, og kan ikke læses af andre. Typisk vil du heller ikke kunne ”se trafik” fra din nabo, da jeres forsyningsnet er isoleret fra hinanden i jeres respektive målere.

  • Kan jeg anvende samme netværksnavn som min router?

    Vi anbefaler at du laver et nyt netværk, eventuelt kalder det <gl_netværksnavn>_mesh. Du kan dog godt genbruge det gamle netværksnavn og password, men så skal du slukke for routerens WiFi. Nogle gange kan det gøres af dig selv ved at logge ind på routeren og slukke. Andre gange skal du ringe til din netværksudbyder for at få dem til at slukke for WiFi i routeren.

  • Hvordan nulstiller jeg en WAVE2 Mesh enhed til fabriksindstillingerne?

    Du nulstiller en WAVE2 Mesh enhed ved at holde WPS knappen inde i mere end 10 sekunder. Herefter vil lysdioderne blinke, og enheden vil genstarte med et standard netværksnavn. Enheden skal nu konfigureres på ny.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg mister min strømforsyning?

    En ny strømforsyning kan købes i diverse elektronikforretninger. Typen er USB-C, 5V, 2A. For yderligere detajler, se www.androidauthority.com/usb-type-c-and-3-1-explained-656552

  • Skal jeg bruge DKT HomeMesh appen til at konfigurere mine WAVE2 Mesh enheder?

    Nej. Mesh enheder konfigureres for første gang når man tilkobler en enhed til sin router (den bliver så til master access point, der styrer WiFi Mesh netværket). Herefter vælger man GUIDE_0000XXXX SSID som fremkommer i din telefons/tablets/PCs trådløse netværksoversigt. Din browser åbnes automatisk, og du skal angive et netværksnavn og et password. Herefter kan andre enheder parres med master access point ved tryk på WPS knappen i begge enheder i mere end 2 sekunder.

    Det gælder dog ikke enheder der er kablet via Ethernet kabel – de parres automatisk. Efter dit Mesh netværk er konfigureret, kan du anvende DKT HomeMesh appen til at se status for enhederne, foretage fejlfinding og udføre firmware opgraderinger.

  • Hvordan opgraderer jeg firmware i WAVE2 Mesh enhederne?

    Dette gøres gennem brug af vores App. Hent DKT HomeMesh appen fra Google Play eller App Store. Forbind til dit trådløse Mesh netværk, åbn appen og indtast dit netværkspassword. Vælg herefter Tools -> Firmware Upgrade. Appen finder selv ud, af om der er en nyere firmware tilgængelig. Dette er markeret ved, at der er et lille ikon ud for Firmware Upgrade knappen i appen.

  • Jeg kan se, at mine Mesh enheder kun får én IP adresse fra min router. Hvorfor har de ikke en IP adresse hver?

    Systemet er bygget op således, at kun ”master” access point får tildelt en IP adresse. Resten af enhederne kommunikerer med hinanden internt via IPv6. Dette medfører at de øvrige mesh enheder ikke har brug for en individuel IP adresse.

  • Hvornår skal man parre enhederne med hinanden, og hvornår er det ikke nødvendigt?

    Hvis enhederne er sat op, så de kommunikerer med hinanden enten gennem elnettet (PowerLine) eller trådløst (Air enheder der ikke er kablet), så skal man parre enhederne ved tryk på WPS knappen i begge enheder i mere end to sekunder. Fra tryk på den ene WPS til man trykker på den anden enhed har man 2 minutter, herefter nulstilles parringsrutinen. Er dine Air enheder kablet, er det ikke nødvendigt at parre dem, da de gør dette automatisk.

  • Kan jeg koble kablede enheder (f.eks. Smart-TV eller stationær PC) til mine Mesh enheder?

    Ja, du kan med fordel kable eksempelvis dit Smart-TV, stationære PC eller musikanlæg gennem Ethernet kabel til en Mesh enhed via den/de ledige Ethernet porte. Dette vil frigøre trådløs båndbredde til andre enheder.

  • Når jeg har givet mine enheder et nyt netværksnavn og password, hvordan kan jeg så tilgå den indbyggede opstartsguide igen?

    Det kan du ikke. Den indbyggede guide frakobles efter konfiguration af netværket. Hvis du ønsker at tilgå enhederne med henblik på konfiguration eller overvågning, skal du hente DKT HomeMesh appen fra Google Play eller App Store. Alternativt kan du nulstille enheden til fabriksindstillingen ved tryk på WPS knappen i mere end 10 sekunder. Herefter vil den blinke med lysdioderne og genstarte med standard netværksnavn. Enheden kan nu konfigureres på ny.

  • Kan mine WAVE2 enheder fungere uden at de er tilkoblet en router?

    Nej. Mesh enhederne er afhængige af, at master access point får en IP adresse fra din router. Radioerne i enhederne vil forblive slukket så længe dit Mesh netværk ikke er etableret korrekt. Sørg derfor altid for at forbinde mindst én mesh enhed direkte til din router via et Ethernet kabel.

  • Kan WAVE2 Mesh enhederne få strøm via Ethernet, så jeg kan undgå at bruge den medfølgende strømforsyning?

    WAVE2 Air modellen skal have strøm fra den medfølgende USB-C power adapter, mens WAVE2 PowerLine modellen får strøm fra samme el-stik, som den overfører datatrafik igennem.

  • Hvilke apps anbefaler I til måling og optimering af mit trådløse Mesh netværk?

    Det kan være svært at finde ud af, om man rent faktisk har problemer med dækningen eller ej, og det kan derfor være en god idé at hente en app som eksempelvis WiFi Sweet Spots appen. Det er en gratis app, der i realtid viser dig signalstyrken der, hvor din telefon/tablet befinder sig.

    WiFi Sweet Spots til iPhone kan hentes her, og WiFi Sweet Spots til Android kan hentes her.

  • Er det muligt at slukke for lysdioderne på min WAVE2 enhed?

    Nej, det er desværre ikke muligt at slukke for lysdioderne.

  • Må jeg bruge æ, ø og å i netværksnavn og password?

    Nej, det er desværre ikke muligt at anvende specialtegn og danske karakterer.

  • Får jeg større hastighed, hvis jeg sætter to Ethernet kabler fra min WAVE2 Mesh enhed til min router?

    Nej det vil ikke fungere optimalt, da du risikerer at lave loop i netværket. Du skal kun kable den ene Ethernet port til routeren, mens den anden med fordel kan anvendes til at kable f.eks. et SmartTV eller en stationær PC.

  • Kan WAVE2 enhederne anvendes udendørs?

    Vi anbefaler ikke at du opsætter enhederne udendørs, da de er designet til indendørs brug. Du kan dog godt forvente udmærket dækning fra enten haven eller vejen udenfor.

  • Kan jeg kombinere DKTs WAVE2 Mesh enheder med andre producenters Mesh enheder?

    Du kan godt opsætte enhederne, men de vil operere som individuelle øer, da 3. parts enhederne ikke kan fungere med DKT enhederne. Vi anbefaler ikke, at du anvender 3. parts udstyr med vores WAVE2 Mesh enheder.

  • Kan jeg oprette et gæstenetværk med separat netværksnavn og password?

    Wave2 udmærker sig ved simplicitet og for at holde produktet enkelt at opsætte og bruge er gæstenetværk ikke understøttet.

    Brugere med behov for mere avancerede Wi-Fi produkter er velkomment til at skrive til support som gerne henviser til produkter til avanceret brug.

  • Kan man navngive access points fra deres standard navne f.eks. 19X10000000117 til noget meningsfyldt såsom Stue, Soveværelse eller Køkken?

    Med den nuværende app version er dette desværre ikke muligt. Vi forventer, at denne funktion kan være med i en fremtidig app opdatering.

  • Jeg har glemt mit password. Hvad gør jeg?

    Det bedste er at gå tilbage til fabriksindstillingerne. Hold WPS knappen inde i mere end 10 sekunder på den eller de enheder, der er forbundet til din router, indtil lysdioderne blinker og enheden genstarter med standard netværksnavn. Herefter kan konfigurationen startes forfra.

  • Hvordan slår jeg trådløst netværk fra i min router, så jeg kan anvende WAVE2 mesh som mit primære netværk?

    Det afhænger af, om du anvender en integreret WiFi løsning i din router, og om denne er leveret af din udbyder, eller om du selv har anskaffet denne.

    Egen router:
    1. Du skal finde vejledningen på producentens hjemmeside, og finde relevant afsnit omkring tænd/sluk af det trådløse netværk.
    Fibia kunder:
    1. Genexis eller Icotera fiber bokse, jf. installations manualer: “Er der trådløst netværk i min fiberboks? Ja, trådløst netværk er indbygget i fiberboksen, og du kan vælge at benytte dette eller tilslutte din egen router. Kontakt kundecenter på 70 29 24 44 – vælg teknisk support, hvis du ønsker at få aktiveret eller deaktiveret det trådløse netværk i fiberboksen”.
    2. PacketFront DRG703, se vejledning: www.fibia.dk/media/2745722/vejledning_drg700_wireless_setup.pdf
    3. Andre enheder, se: www.fibia.dk/privat/kundeservice/vejledninger-dokumenter/vejledninger/bredbaandsudstyr-og-routers/
    Eniig kunder:
    1. Icotera boks, bedes du kontakte support på tlf. 7015 0060.
    2. Andre enheder eller kombinationer, se: eniig.dk/privat/kundeservice/fiberbredbaand/vejledninger/
    TDC kunder:
    1. Modtager du bredbånd via Coax, se mere på: kundeservice.yousee.dk/bredbaand/indstillinger-og-sikkerhed/saadan-skifter-du-kanal-paa-dit-wifi/skift-kanal-via-mitwifidk
    2. Modtager du bredbånd via DSL, se mere på: kundeservice.yousee.dk/bredbaand/indstillinger-og-sikkerhed/saadan-skifter-du-kanal-paa-dit-wifi/skift-netvaerkskanal-paa-homebox
    Stofa kunder:
    1. Som udgangspunkt skal du checke denne side: stofa.dk/hjaelp/bredbaand/wifi-guide
    2. Alternativt kontakt Teknisk Support på 88 30 30 30.
DKT WAVE2 Support

Fakturering og levering

Danmark

Din ordre

Indkøbsvogn

Du har ingen varer i indkøbsvognen